"Teatro in times of plague"

5362 cases, 217 deaths.

Luis has a safe conduct pass from the police allowing him to be on the streets working for the teatro. He went downtown yesterday. He wrote about it afterwards:

(Translation follows). “Este código da pena, yo no lo apruebo” lleva por título la campaña emprendida hace algunos días por el Consejo Nacional Anticorrupción, la cual busca denunciar el plan de la cúpula política para minimizar las penas por corrupción y narcotráfico, así como también criminalizar la protesta en Honduras. Y es que el llamado cuarto poder (redes sociales) ha sido el punto de quiebre para derribar la falsa imagen del gobierno de Juan Orlando Hernández, ya que a través de estas se han filtrado cientos de documentos que revelan el nivel de corrupción en el que opera la clase política de nuestro país.

Han pasado ya más de dos meses desde que Honduras se paralizó a causa del COVID-19 y los escándalos por corrupción están a la vista de todos mientras que en los hospitales las alertas de colapso por ingreso de enfermos se han disparado y la gente se vuelca a las calles exigiendo alimentos para sus familias. La clase política hondureña ha dado la espalda descaradamente a un pueblo que se asfixia en una suma de factores sociopolíticos que ya eran mortales desde antes de la pandemia.

El Progreso se adapta, hoy realicé algunas gestiones del teatro que me permitió echar un vistazo a las calles principales, en las cuales el acceso es limitado con la intención de evitar la aglomeración de personas en las zonas del mercado y parque central. Eran las 9:00 de la mañana y los principales bancos para cobro de remesas mostraban escenarios desoladores en comparación al mes pasado, se agota el dinero por falta de empleo y no solamente en Honduras, sino también en los países como USA y España, cuyos hondureños con sus remesas aportan cerca del 15% del PIB del país.

Jack y yo tuvimos mucho trabajo al comienzo de la pandemia, nos concentramos en hacer saber al público lo que el teatro la fragua estaba por afrontar, que ha resultado ser la peor crisis que la compañía ha atravesado y que pone en serio riesgo el proyecto tal y como lo conocemos.

Hemos continuado llevando ayuda económica y alimentaria a cada miembro de la fragua, y que ha sido posible gracias a muchas personas que anónimamente han hecho llegar hasta nosotros su apoyo, desde mi opinión puedo decir que la crisis(hasta el momento) pudo haber tenido un sabor más amargo de no ser por Radio Progreso, obra hermana que inicialmente nos apoyó con la campaña para solicitar ayuda a través de su medio, luego con un muy significativo apoyo económico, comprometiéndose también a proveer una ración de alimentos básicos que llegarán a nuestros compañeros cada quince días durante dos meses, y por último el Padre Ismael Moreno nos permitió grabar un video donde exalta con palabras muy emotivas el valor cultural que aporta teatro la fragua a la sociedad hondureña.

Hace algunos años Jack me reasignó a labores administrativas, entre estas se encontraba la gestión del servidor y página web de la fragua, desde entonces hemos trabajado en darle forma al “Departamento de Producción”, que inició con el simple registro fotográfico de los espectáculos, diseño de camisetas, y la creación de las campañas publicitarias para cada temporada de Expresión Artística, usando como base la producción de audio, esta última aprendida de Luis Rodríguez quien era productor de Radio Progreso, donde me prestaba para la grabación de cuñas radiales.

El próximo reto está sobre la mesa, estamos por producir una versión de “El Lorax” del Dr. Seuss para radio teatro, Edy está poniendo todo su esfuerzo para llevar a los actores al nivel requerido. Una vez concluido (en dos semanas) esperamos poder involucrar a los centros educativos locales, para que sus estudiantes desarrollen guías de estudio en base a la obra de Dr. Seuss, la cual podrá ser escuchado a través de las radios locales cuyo apoyo siempre es favorable.

¿Por qué elegir El Lorax? Hablar de los problemas medioambientales siempre es oportuno, pero la obra va mucho más allá, la avaricia del personaje antagonista y su deseo de enriquecerse es una buena representación del escenario inescrupuloso que ocupan los políticos hondureños en este momento, protagonizada por un ser ficticio cuya batalla ineficaz es emprendida en favor de aquellos que no tienen lengua, usando como única arma su voz.

¿Es acaso el arte para Honduras lo que El Lorax es para el bosque? A menos que alguien como vos… actriz, músico, pintor, bailarina, escritora, fotógrafo, a menos que alguien como vos, le dedique la vida a este cometido…la esperanza se habrá perdido.

“Tierra, aire, fuego, agua, ustedes y nosotros somos teatro la fragua.”

English version

"This code is shameful, I don't approve of it" is the title of the campaign launched a few days ago by the National Anti-corruption Council, which seeks to denounce the plan of the political leadership to minimize the penalties for corruption and drug trafficking, as well as to criminalize protest in Honduras. The so-called fourth power (social networks) has been the breaking point for tearing down the false image of the Juan Orlando Hernández government, bringing to light hundreds of documents that reveal the level of corruption in which our country's political class operates, as they have been leaked through these networks.

It has been more than two months since Honduras was paralyzed by COVID-19 and the corruption scandals are in full view while in the hospitals the alerts of collapse due to the admission of sick people have shot up and people are turning to the streets demanding food for their families. The Honduran political class has shamelessly turned its back on a people who are suffocating in a sum of socio-political factors that were already deadly before the pandemic.

El Progreso is adapting. Today I did a few errands of the teatro that allowed me to take a look at the main streets, to which access is limited with the intention of avoiding crowding in the market and central park areas. It was 9:00 in the morning and the main banks for cashing remittances were showing desolate scenes compared to last month. Money is running out due to lack of employment; and not only in Honduras, but also in countries like the USA and Spain, whose Hondurans with their remittances contribute about 15% of the country's GDP.

Jack and I had a lot of work to do at the beginning of the pandemic; we concentrated on letting the audience know what teatro la fragua was about to face, which has turned out to be the worst crisis the company has ever gone through, and which puts the project as we know it at serious risk.

We have continued to bring economic and food aid to each member of la fragua, This has been possible thanks to many (local) people who have anonymously sent their support to us. In my opinion I can say that the crisis (so far) could have had a more bitter taste if it weren't for Radio Progreso, our sister communication medium. Initially they supported us with the campaign to solicit donations, Then with very significant economic support, committing also to provide a ration of basic foodstuffs which will reach our companions every two weeks for two months. And finally Father Ismael Moreno allowed us to record a video in which he exalts with very emotional words the cultural value which teatro la fragua brings to Honduran society.

A few years ago, Jack reassigned me to administrative tasks, among which was the management of the server and web page of la fragua. Since then we have worked on shaping the "Production Department", which began with the simple photographic registration of the shows, the design of T-shirts, and the creation of the publicity campaigns for each season of Artistic Expression, using as a base the production of audio, the latter learned from Luis Rodríguez who was a producer for Radio Progreso, He lent me the studio for recording radio spots.

The next challenge is on the table, we are about to produce a version of "El Lorax" by Dr. Seuss for radio theatre, Edy is putting all his effort into bringing the actors to the required level.

Once completed (in two weeks) we hope to involve local schools, so that their students can develop study guides based on Dr. Seuss' work, which can be heard on local radio stations whose support is always favourable.

Why choose El Lorax? Talking about environmental problems is always appropriate, but the play’s relevance goes much further. The avarice of the antagonist character and his desire to get rich is a good representation of the unscrupulous scene that Honduran politicians are occupying at the moment, starring a fictional being whose ineffective battle is undertaken in favor of those who have no language, using his voice as their only weapon.

Is art for Honduras what El Lorax is for the forest?

Unless someone like you... actress, musician, painter, dancer, writer, photographer, unless someone like you, dedicates his life to this task... hope will be lost.

“Tierra, aire, fuego, agua, ustedes y nosotros somos teatro la fragua.”

Wednesday, June 3, 2020

5527 cases, 225 dead.

The doctors working on this here seem to have come up with a treatment that keeps the death rate relatively low. They have one treatment for those who are positive but at home: it’s called Maiz, an acronym for the names of the four medicines that the patient takes. There is another variation of it, which they are calling Catracho, for people whose cases puts them in the hospital.

We did The Seventh Seal last night. It takes on a new dimension when there is plague off-screen as well as on.

Keep safe and wash your hands.

Jack

 

 

 


Send a contribution to:

Paypal: teatrolafraguagmail.com

or

teatro la fragua

c/o Jesuit Advancement Office

4511 West Pine Boulevard

St. Louis, MO. 63108, U.S.A./EE.UU.

Please send the donation details to teatrolafragua@gmail.com